به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رضا نقی‌زاده عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور درباره وضعیت سهمیه‌های کنکور در کشور در یک برنامه رادیویی گفت: آنچه از آخرین وضعیت حذف سهمیه خبر دارم این است که طرحی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است که به دنبال متعادل شدن سهمیه هاست. واقعیت این است که سهمیه به دلیل نیاز‌ها و کارکرد خودش به وجود آمده بود و وقتی از تعادل خارج می‌شود آثار مثبت خود را از دست می‌دهد و دارای آثار منفی می‌شود.

وی افزود: به علت تعدد قوانین و دستورالعمل‌ها در حوزه‌های مختلف، یک خدشه در مورد سهمیه‌ها به وجود آمد و سهمیه‌ها کارکرد خودش را از دست داده‌اند. بخشی از این موضوع به دلیل برهم خوردن تعادل آموزش عالی و تفاوت درآمدی بین فارغ التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی و مهندسی با علوم پایه و انسانی است که خانواده‌ها مثل هر نهاد عقلایی دیگری ترجیح دادند فرزندشان را به سمت جایی بفرستند که درآمد بیشتری وجود دارد و علوم پزشکی با اقبال بیشتر شد.

علاقه نخبگان به رشته پزشکی
نقی زاده با بیان اینکه حال حاضر بسیاری از نخبگان‌مان علاقه به پزشکی دارند و حساسیت روی این موضوع بیشتر شده است، افزود: یک نکته را تأکید کنم اینکه مشکل‌مان سهمیه‌ها نیست بلکه عدم تعادل در سهمیه هاست وقتی نهاد‌های قانونی زیادی داریم که سهمیه ایجاد کردند این باعث می‌شود سهمیه‌ها به ضدکارکرد خودشان تبدیل شوند، یک خواسته‌مان این است که نهاد تصمیم گیر برای آموزش عالی کشور کم شود.

نهاد‌های متعدد وضع کننده سهمیه کنکور
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: یکسری سهمیه‌های کنکور از سوی وزارت علوم و تحقیقات وضع می‌شود، یکسری دیگر را هم مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس ضرورتی که احساس کردند وضع کردند که وقتی این‌ها جمع می‌شود تعادل برهم می‌خورد.

تقی زاده همچنین گفت: مسأله سهمیه چیزی نیست که اگر صفر بشود (به طور کامل حذف شود) بگوئیم بهترین حالت است. اما با وجود سهمیه‌ها رقابت نباید مخدوش شود در کشور‌های دیگر هم سهمیه‌ها به شکل‌های دیگر وجود دارد.

لزوم تفکیک نظام پذیرش و سنجش در کنکور
این چهره علمی گفت: کنکور به عنوان یک نظام سنجش و پذیرش است در حالی که نظام پذیرش و سنجش مجزای از هم هستند، اما کنکور برای ما همان نظام پذیرش شده است. تفکیک نظام پذیرش از سنجش است که مسائل را حل می‌کند. اگر افراد سنجش‌های متفاوتی شوند تا به مرحله پذیرش برسند وضع مطلوبی ایجاد می‌شود اینکه نظام‌های سنجش برای قبولی در هر دانشگاه متعدد شود استرس کنکور کم می‌شود و یک روز به عنوان روز سرنوشت نخواهد بود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: